کارگردان مستند پزشک مشهور دوران کرونا درباره چرایی ساخت آن گفت: مسئله مستند من این است که چه اتفاقی میافتد که یک آدم در 62 سالگی تصمیم میگیرد کشورش را که دوست دارد، ترک کند و به قول خودش رانده شود.
مجید شیدا درباره ساخت مستند جدیدش به خبرنگار سینما صبا گفت: من سال ۱۴۰۰ قصد داشتم یک مستند شخصیت محور با موضوع مدیریت کرونا بسازم تا متوجه شوم آیا در حوزه کنترل کرونا موفق بودهایم یا نه. به همین دلیل با دکتر سوری آشنا شدم که رئیس کمیته اپیدمیولوژی کرونای کشور بود و مستند ما درمورد اوست که حدود یک ماه پیش به قبرس شمالی مهاجرت کرد و به عنوان استاد و معاون در یکی از دانشگاههای این کشور مشغول به کارشد.
شیدا ادامه داد: در حال حاضر در مرحله فاین کات مستند هستیم و باید بخش قبرس را فیلمبرداری کنیم. مستند از زمانی آغاز میشود که یک پزشک با پیشینهای که داشته به عنوان نماینده تامالاختیار وزیر بهداشت وارد سیستان و بلوچستان میشود تا اپیدمی را در آن شهر کنترل کند و تا حدودی هم موفق میشود. بعد از آن دولت تغییر میکند و اتفاقاتی برای او میافتد تا جایی که به قدری شرایط برایش سخت میشود که تصمیم به مهاجرت میگیرد.
این کارگردان افزود: او پیش از این شرایط مهاجرت به کشورهای معتبر را داشته اما علاقه به کشورش باعث شده است تا در ایران بماند. همچنین یکی از تفاوتهای او با دیگران این است که خیلیها در ۲۰ یا ۳۰ سالگی مهاجرت میکنند، اما او در ۶۲ سالگی مهاجرت میکند. مسئله مستند من این است که چه اتفاقی میافتد که یک آدم در ۶۲ سالگی تصمیم میگیرد کشورش را که دوست دارد، ترک کند و به قول خودش رانده شود.
او همچنین درباره مستندسازی به شکل تک نفره توضیح داد: من بعد از مستند «پسقله» تصمیم گرفتم مستندسازی به شکل تک نفره را دنبال کنم. «پسقله» را کاملا تک نفره ساختم و مستند جدیدم هم بالای ۹۰ درصدش تک نفره است. گاهی باید تصمیم بگیریم که با یک گروه سه یا چهار نفره همکاری کنیم یا خیر. قاعدهاش این است که میتوانیم و بستگی به موضوعی دارد که انتخاب میکنیم. پروسه تولید فیلمهای مستند برای من حداقل دو تا سه سال زمان میبرد و هزینههای تولید بسیار زیاد است. همچنین تهیهکنندگان هم توانایی این را ندارند که دو یا سه سال همراهی و صبوری کنند.
به طور کلی مستندسازی به شکل تک نفره یک رویکردی است که در دنیا در حال افزایش است و در ایران هم به مرور زیاد میشود. بخشی از این موضوع به امکانات و هزینهها برمیگردد و بخشی هم به مستندساز برمیگردد که میخواهد به چه شیوهای کار کند.
شیدا همچنین درباره شهرهایی که مستند جدیدش را فیلمبرداری کرده است، گفت: «ما در سیستان و بلوچستان، تهران، قبرس، یزد و ارومیه فیلمبرداری داشتهایم.
عوامل این مستند عبارتند از: کارگردان، نویسنده، تهیهکننده، صدا بردار و تصویربردار: مجید شیدا، تدوینگر: مرضیه خاناحمدی، مشاور تدوین: فرید دغاغله و طراحی صدا: حسن مهدوی.