به گزارش صبا، دو نمایش «اول شخص مفرد» و «۶۸ ثانیه بعد از تو» آثاری هستند به کارگردانی امید نیاز که تیر ماه امسال در تئاتر «هامون» روی صحنه میروند.
نیاز که پیشتر در زمینه تئاتر کودک و نوجوان فعالیت داشته، این دو نمایش را ویژه تماشاگران بزرگسال روی صحنه میبرد.
این کارگردان تئاتر که گاهی هم در زمینه بازیگری فعالیت میکند، در گفتگویی از ضرورت اجرای مستمر تئاتر، اهمیت سفر گروههای نمایشی به دیگر شهرها و توجه به دغدغه انسان معاصر گفت و تاکید کرد که با وجود اجرای نمایشهای بزرگسال، همچنان به تئاتر کودک و نوجوان عشق میورزد و از این حوزه دور نشده است.
او با اشاره به پیشینه اجرای نمایش «اول شخص مفرد» که تاکنون در شهرهای گوناگونی روی صحنه رفته، افزود:نخستین اجرای این نمایش آبان سال ۱۴۰۰ در اصفهان به صحنه رفت. سال ۱۴۰۱ آن را در تهران اجرا کردیم و پس از آن در یزد، کاشان، شیراز، دبی و دوباره در اصفهان و تهران روی صحنه رفتیم. اجرای فعلی، سیصد و چهارمین اجرای ماست که از دهم تیر ماه در تئاتر «هامون» روی صحنه میرود. این نمایش ۷ اجرا دارد و پس از آن، نمایش «۶۸ ثانیه بعد از تو» به صحنه خواهد رفت.
نیاز درباره ضرورت استمرار اجرای نمایش «اول شخص مفرد» توضیح داد: در پاسخ به این پرسش، بهتر است از تماشاگران و بعضی کارشناسانی که این اثر را دیدهاند، نقل قولی بیاورم. به باور آنان، ضرورتهای جامعهشناسی و مردمشناسی، موجب این استمرار شده است. از سوی دیگر در تمام مقاطع اجرا با استقبال تماشاگران و درخواست آنان برای اجرای مجدد نمایش رو به رو بودیم. در حال حاضر هم بخشی از تماشاگرانی که بلیت اجرای جدید را خریداری کردهاند، از میان تماشاگران اجراهای پیشین هستند و ما این موضوع را به واسطه استفاده آنان از تخفیف وفاداری تماشاگر متوجه شدیم.
این کارگردان در پاسخ به اینکه اجراهای مستمر این نمایش چقدر با کشف و شهود برای خود او همراه بوده است، نیز گفت: در اجرای این نمایش، تجربه نادری در بازیگری پیدا کردم. اصولا خیلی کم بازی کردهام. این کار برای خود من چالشی بود که چگونه یک بازیگر بعد از ۵ سال اجرای مستمر، میتواند همچنان همانقدر تازه و با طراوت در خدمت کار باشد نه اینکه مانند یک کارمند یا خیلی مکانیکی روی صحنه برود.
نیاز با اشاره به دیگر تجربیاتی که در اجرای این نمایش به دست آورده، افزود: از سوی دیگر برخورد تماشاگران در شهرهای گوناگون و با فرهنگهای مختلف برایم تجربههایی ایجاد کرد که توانستم به شاکلهای دست پیدا کنم که حالا در کار نمود دارد و خوشحالم این اجرا توانسته بتواند همچنان سرپا بماند.
او در عین حال برای اجرای این نمایش با چالشهای دشواری هم رو به رو شده که در توضیح بعضی از آنها گفت: همسرم دچار بیماری شد و این در حالی بود که در نمایش بازی میکرد. با اینکه حال بدی داشتیم و او به لحاظ ظاهری تغییراتی کرده بود، اما اجرا را ادامه دادیم چون دیدم با کار کردن، همسرم این گونه فکر میکند که هنوز توانایی حضور روی صحنه را دارد و همین به او دلگرمی و قدرت میدهد. البته با برکات زیادی هم رو به رو شدیم. با همراهی آقای پرویز پرستویی، تهیهکننده نمایش، بخشی از عواید کار را برای آزادی زندانیان و بخشی را برای کمک به هموطنان زلزلهزده خوی اختصاص دادیم که معتقدم همه اینها به کار ما انرژی و برکت داد.
نیاز از اجرای دوباره این نمایش در یزد و اصفهان هم خبر داد و افزود: برای اجرای جدید در یزد و اصفهان تقاضا داریم و قرار است بعد از تهران مجددا در این دو شهر هم روی صحنه برویم.
او اجرای نمایش در دیگر شهرها را بسیار ضروری خواند و توضیح داد: این سفرها برای یک گروه نمایشی میتواند بسیار مفید باشد ولی یکی از مشکلات ما این است که بعضی از نمایشها مناسب اجرا در منطقه خاصی هستند و بعضی گروهها به واسطه ارتباطی که در شهر خودشان دارند، فقط در همان شهر میتوانند سالن و امکانات اجرا بگیرند اما اگر جهانبینیمان را قدری گستردهتر کنیم و ضرورتهای کلان جامعه را در نظر بگیریم، متوجه میشویم که باید دغدغهها و نیازمندیهای انسان معاصر را مورد توجه قرار بدهیم. در کنار این، مساله سختافزاری هم وجود دارد مانند دکور، تعداد زیاد بازیگران و … تجربیاتی که در اروپا داشتم، به من نشان داد که میتوان دکوری پرتابل و قابل حمل و نقل برای نمایش طراحی کرد ولی در عین حال چیزی از کیفیت نمایش هم کم نکرد. گاهی در ایران بعضی از گروهها دکورهای قابل حمل و نقلی طراحی میکنند ولی کیفیت کارشان کاسته میشود. متاسفانه بعضی از هنرمندان ما نسبت به مقوله دکور و لباس، نگاه سنتی دارند و همین موضوع، دستشان را برای بهرهگیری از شیوههای تازه میبندد. بنابراین در این زمینه باید به بلوغ برسیم.
امید نیاز که سالها در زمینه تئاتر کودک و نوجوان فعالیت داشته، درباره دوریاش از این حوزه در چند سال اخیر گفت: همچنان عاشق تئاتر کودک هستم و هرگز از آن فاصله نگرفتهام ولی چند عامل سبب شد که در این سالها در این حوزه، کمتر کار کنم. البته به عنوان داور با جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همکاری داشتم و به سفارش دفتر امید حوزه هنری، نمایشی را هم در بخش ویژه جشنواره کودک برای مخاطبان نوجوان اجرا کردم که آن را در اصفهان و شیراز هم روی صحنه بردیم.

او اضافه کرد: ورودم به تئاتر بزرگسال سبب دوری من از تئاتر کودک نشده و رگههای کار کودک و نوجوان در آثار بزرگسال من دیده میشود. به عنوان نمونه در نمایش «اول شخص مفرد» بعضی از ویژگیهای شخصیت نمایش که از کودکی با او مانده، سبب بروز بعضی رفتارها و چالشها میشود. بنابراین همچنان دغدغه کودکان را دارم و جالب است که تعدادی از تماشاگران نمایش ما جوانانی هستند که ۱۰ سال پیش، مخاطبان نمایشهای کودک و نوجوان ما بودند.
این کارگردان با ابراز تاسف از افول تئاتر کودک و نوجوان در سالهای اخیر ادامه داد: متاسفانه دوران طلایی تئاتر کودک و نوجوان ما رو به افول رفت. همچنانکه این وضعیت در سینمای کودک هم دیده میشود و حال آنکه تئاتر و سینمای کودک در دورههای گذشته پرفروغ و پرتماشاگر بودند اما آرام آرام کیفیت جشنواره فیلم کودک و نوجوان هم پایین آمد. در حالیکه خود من در سالهای گذشته در جشنواره فیلم کودک هم فیلم داشتم که اتفاقا در همین جشنواره و در چند جشنواره خارجی هم جایزه گرفت ولی از دورهای به بعد سینمای کودک هم از سوی سیاستگذاران این رشته مورد غفلت قرار گرفت.
او با یادآوری به رونق سینمای کودک در دهههای گذشته خاطرنشان کرد: آن زمان با اینکه اینترنت هم نبود ولی فیلمهای کودک فروش خوبی داشتند ولی حالا دیگر آن حال و هوا وجود ندارد که این مساله در وهله اول به کمتوجهی تصمیمگیران و سیاستگذاران این حوزه برمیگردد و در مرحله بعدی به کارگردانان فعال در این زمینه از جمله خود من.
نیاز اضافه کرد: مجموعه این شرایط سبب شد که در این سالها هم در زمینه تئاتر کودک و نوجوان فعالیت کنم و هم بزرگسال. از سوی دیگر تحصیلات دانشگاهیام هم مرا به سمت تئاتر بزرگسال سوق داد چراکه یکسری دغدغههایم دیگر در بستر تئاتر کودک نمیگنجید.
او با اشاره به تفاوت حال و هوای دو نمایشش که قرار است در ادامه یکدیگر روی صحنه بروند، توضیح داد: نمایش «۶۸ ثانیه بعد از تو» تازهترین اثر من است که اجرای آن ریسک بزرگی داشت زیرا جنس و قامت کار، با نمایش «اول شخص مفرد» کاملا متفاوت است و برخلاف آن نمایش که سرشار از لحظات طنز و گروتسک است، هیچ خندهای در آن نیست یلکه نمایشی دشوار و روانشناسانه است که نحوه اجرای آن برای من تجربهای جدید به شمار میآید.
نیاز اضافه کرد: نمایش «۶۸ ثانیه بعد از تو» حدود ۴۰ اجرا در اصفهان داشته و این اولین اجرای ما در تهران است. به چند کشور اروپایی هم دعوت شدیم که به دلیل شرایط جنگی و عمومی کشور، فعلا سفرمان به تاخیر افتاده است.
گفتنی است نمایش «اول شخص مفرد» به نویسندگی و کارگردانی امید نیاز روی صحنه میرود و در خلاصه داستان آن آمده: این نمایش روایتگر تنهاییها، شکستها، کودکی و تاثیرات آن روی انسان و در نهایت عشق است. عشقی که نافرجام است و در آخر انسان عاشق همیشه تنهاست.
این نمایش با بازی امید نیاز و مونس پورفاتحیان اجرا میشود و دیگر اعضای گروه اجرایی آن به شرح زیر هستند:دستیاران کارگردان: عاطفه چطرروز، ایلیا نیاز، امیرشیربان شاهی مدیر صحنه: جواد کریمی، ریحانه عزیزنژاد پشتیبانی: بهمن مارانی، جواد نصر اصفهانی، طراح گرافیک: علیرضا عسگریفر و …
این اثر نمایشی که ویژه تماشاگران بالای ۱۴ سال تعریف شده، هر شب ساعت ۲۰:۳۰ و به مدت ۱۰۰ دقیقه به صحنه میرود.
همچنین نمایش «۶۸ ثانیه بعد از تو» با بازی امید نیازروی صحنه میرود و بازیگر رزرو آن، آریا شیراسماعیلی است.
دیگر اعضای گروه اجرایی آن به شرح زیر هستند: طراح صحنه: امید نیاز، ساخت موسیقی، ساند آرت: اجسان بنی طبا، ویدیو آرت: نهال کاوند، دستیار کارگردان: عاطفه چطرروز، آریا شیراسماعیلی، منشی صحنه: امیرحسین شیربان شاهی، مدیر صحنه: ایلیا نیاز، جواد کریمی، طراح نور: امید نیاز، طراح گرافیک: علیرضا عسگریفر، مدیر اجرایی: عاطفه چطرروز.
این نمایش نیز بعد از اتمام اجرای نمایش «اول شخص مفرد»، ساعت ۲۰:۳۰ و به مدت ۶۵ دقیقه در تئاتر «هامون» اجرا میشود.
نشر اول: ایسنا